Opleiding Strategisch WFM

De Opleiding Strategisch workforce management (WFM) is een opleiding waarbij de werkpraktijk van de strategisch WFM’er een centrale plaats inneemt. Daarbij is er voldoende aandacht voor de theoretische onderbouwing.

  • 7 collegedagen.
  • € 2.950,- ex BTW (21%)
  • Startdatum: 13/09/2022 (zie vervolgdata onderaan)
  • Locatie: Microfoonstraat 5, Almere
  • Klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9!
Download brochure

Wat kun je na deze opleiding?

  • De organisatie gefundeerd adviseren over strategische personeelsplanning en poolmanagement;
  • De organisatie meenemen in het gedachtengoed van Customer experience en hoe deze geïmplementeerd kan worden;
  • Onderbouwde adviezen op overtuigende wijze presenteren en weten welke presentatievorm het beste aansluit bij het publiek;

Wat weet je na deze opleiding?

  • Welke verschillende modellen voor contactcenterbesturing er zijn en hoe je ze kunt gebruiken;
  • Hoe gesprekstechnieken je kunnen ondersteunen bij adviseren, onderhandelen en beïnvloeden;
  • Hoe verandermanagementtechnieken je kunnen helpen bij het begeleiden van een veranderproces in de organisatie.
Opleiding Strategisch WFM

Inhoud opleiding Strategisch WFM

In de opleiding gaan we in op de vakinhoudelijke thema’s die relevant zijn voor strategisch Workforce Management. Daarnaast besteden we ruim aandacht aan competentieontwikkeling en het vergroten van relevante vaardigheden.

Het minimaal aantal deelnemers voor de opleiding is vier.

13-09-2022 start opleiding klas 2

Vervolgdagen zijn op:
27-9-2022
11-10-2022
8-11-2022
22-11-2022
6-12-2022
20-12-2022

Microfoonstraat 5 – 1322 BN – Almere


Dag 1 – Introductie WFM en de toekomst van klantrelaties

Onderwerpen:

  • De basis van WFM, geschiedenis, heden en toekomst;
  • Wat is Workforce Management?;
  • De WFM-cyclus, processen, definities en rollen;
  • Positionering van WFM;
  • Samenwerking met de operatie;
  • Vooruitblikken naar de ontwikkelingen die in de toekomst ons werk/klantrelaties gaan beïnvloeden.

Dag 2 – Besturingsmethodieken en Customers experience (CX)

Onderwerpen:

  • Welke besturingsmethodieken zijn er;
  • Van VOC naar CTQ;
  • Elimineren van waste; Kill Tim Wood;
  • Lean tools;
  • WFM in COPC;
  • Wat verstaan we onder CX;
  • In vijf stappen naar een betere klantbeleving.

Dag 3 – Strategische personeelsplanning (SPP) en Poolmanagement en budgetteren

Onderwerpen:

  • Wat houdt SPP in;
  • Externe en interne ontwikkelingen, strategie en ambitie;
  • Analyseren van het huidige en gewenste personeelsbestand;
  • HR strategie en oplossingen SPP;
  • Van SPP naar Formatieplan;
  • Opbouwpool en contractvormen;
  • Benodigde schaalbaarheid en flexibiliteit;
  • Vormen van budgetteren;
  • Kostencomponenten in het capaciteitsplan
  • Stappenplan opstellen fte-budget.

Dag 4 – (Jezelf) presenteren en personal branding

Onderwerpen:

  • Hoe geef je een fantastische presentatie;
  • Opbouw presentatie;
  • Storytelling;
  • Elementen van persoonlijke communicatie;
  • Presenteer jezelf en overtuig de ander;
  • Wie ben ik online;
  • Brandstatement / (elevator) pitch.

Dag 5 – Gesprekstechnieken

Onderwerpen:

  • Communicatie algemeen;
  • Het LSD-model;
  • Adviseren;
  • De kunst van het overtuigen;
  • De wetenschap van het beïnvloeden.

Dag 6 – (Persoonlijk) leiderschap en omgaan met veranderingen

Onderwerpen:

  • Wat is leiderschap?;
  • Wat is persoonlijk leiderschap?
  • De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Covey);
  • Het stappenplan van Kotter;
  • Fasering in omgaan met verandertrajecten;
  • Lessen uit de antropologie;
  • Omgaan met weerstand.

Dag 7 – Presenteren eindopdracht


De opleiding bestaat uit 7 lesdagen en wordt afgerond met een praktijkopdracht.


De docenten zijn allen expert in het vakgebied Workforce Management. Zij kennen en beheersen alle elementen van de WFM-cyclus en hebben hier praktische invulling aan gegeven gedurende hun loopbaan. Ook hebben ze ruime ervaring in het geven van trainingen en het opleiden en coachen van medewerkers


Gerelateerd