Geschiedenis

Spril is ontstaan aan de keukentafel in Zuidhorn, vlakbij Groningen. Het was kort nadat de oprichter, Edwin van der Hilst, zijn belang in zijn vorige bedrijf Planners.nu / WFM Groep had verkocht. Edwin wilde verder met het ontwikkelen van WFM dienstverlening en vertrouwde op de ontwikkelingen in de markt dat er nog steeds ruimte zou zijn voor een opvallend geluid; het geluid van een nieuw label in de markt van WFM dienstverleners. Omdat Edwin in de provincie Groningen woont, en een sterke affiniteit met de regio voelt, was de wens om een Groningse naam te bedenken. Dus; ouderwets zoeken op internet. Aan de keukentafel. Voor de liefhebber; er zijn dus tal van sites waarop mensen hele etimologische onderzoeken doen en lijsten met woorden en hun herkomst publiceren, ook in streektalen zoals het Gronings. Het woord “Spril” betekent in het (oud)Gronings dan ook “opvallend of levendig”. Spot on! De wijze van dienstverlening waarop Edwin het nieuwe label voor zich zag, is precies dat; een opvallende en levendige club mensen welke met een andere aanpak, vanuit authenticiteit, andere bedrijven en organisaties helpt om hun WFM proces te optimaliseren. En, er moest een dier op. Een symbool van waarvoor Spril voor staat. Mede ingegeven door het vertrek van Edwin bij Planners.nu, werd gekozen voor een feniks; de vogel die uit de as herrijst… 😉

En welke kleur hoort er bij opvallend en levendig? Precies! Geel! Dat is de hoofkleur geweest van de start van SPR!L (toen nog in hoofdletters, met de “i” op zijn kop, als uitroepteken). Bijna schreeuwerig zou je kunnen zeggen. Maar het werkte! Zo startte SPRIL BV op 17 maart 2015, waarbij de deuren opengingen op 1 april 2015. De gunning in de markt naar Edwin als persoon, en het vertrouwen daarmee dat Spril goede kandidaten kon leveren op interimopdrachten én daadkrachtige adviezen kon geven op verbetertrajecten maakte dat Spril in no-time groeide naar haar marktleidende positie van vandaag. In het eerste jaar van SPR!L groeide het bedrijf met 1 collega per maand, eind 2015 werd het dan ook al een clubje richting de 10 personen. En dan wordt het wat… Bekende namen uit het verleden van Planners.nu maakten de overstap naar SPR!L, nieuwe mensen voelden zich aangetrokken door het bravoure karakter, het no-nonsense samenwerken en het plezier wat SPR!L uitstraalt. Het tweede jaar vond de eerste kleine aanpassing op het merk plaats; nog steeds stond de “i” op zijn kop in het logo, maar in alle uitingen zijn we SPRIL gaan schrijven, met hoofdletter I. Dit had puur een technische gedachte; dit vergrootte de vindbaarheid online, en voorkwam schrijffouten. Stel je eens voor; “U spreekt met Edwin van der Hilst, van Spril, Met S, P, R, uitroepteken, en een L”… Het bekte gewoon niet lekker.

De markt in 2016 begon aan te trekken en steeds meer bedrijven vonden hun weg naar de mensen van Spril, onze groei zette door en eind 2016 hadden we een kerstdiner met meer dan 25 mensen. Op dat diner kwam ook het besef dat 2017 een jaar zou worden van nieuwe keuzes; keuzes in besturing, merkbelofte, en in strategie. Met deze omvang komen er nieuwe vraagstukken welke vragen om een gestructureerde aanpak; we moesten gaan plannen;) Zo werd begin 2017 een strategie gepresenteerd met de bouwblokken; Groeien, Verbreden en Versterken. Onderliggend lag er een plan om dit te gaan bewerkstelligen. En zo werd 2017 een jaar van investeringen, keuzes en vooral focus. Zo hebben we nieuwe dienstverlening ontwikkeld; trainingen, een sourcingsformule, genaamd de Roosterfabriek, en werving en selectie. Met deze drie nieuwe diensten hebben we op moment van schrijven een full service formule welke klanten kan ontzorgen op het gebied van workforce management en personeelsplanning. Wow, dat zoiets bij een keukentafel kon ontstaan….

Welkom bij het YouTube kanaal van Spril

Pagina delen: