Naast alle IC-artsen, assistenten, verpleegkundigen en begeleiders in de zorg zijn er nog meer helden; de personeelsplanners.

Personeelsplanning was altijd al een vak, maar ten tijde van de corona-crisis is het belang van een goede planning nog essentiëler geworden. Want heb je er wel eens bij nagedacht wie die zorgverleners allemaal inplant? Wie heeft de bestaande roosters die al reeds klaar stonden, volledig om moeten gooien? Wie zorgt dat er nieuwe roosters komen met volledig andere diensten? Wie zorgt dat toch de juiste kwalificaties op de juiste plek terecht komen? Wie zorgt dat de IC’s bemand worden? En belangrijk ook: wie zorgt voor de nodige rusttijden voor alle zorgverleners? De planner.

Peter Vogelzang

Peter Vogelzang, interim senior planner bij Argos Zorggroep: “Mijn manager heeft ons direct aangemeld als cruciale afdeling”

De planning

De personeelsplanning wordt vanaf dag 1 meegenomen in de dagelijkse overleggen van crisisteams. Het vak van de planner ziet er momenteel geheel anders uit. De anders zo gestroomlijnde planningsroute is anders. De 6 of 8-uursdiensten zijn soms 12- uurs diensten geworden. De vaste medewerkers zijn anders of moeilijk te bereiken. De tijdelijke medewerkers zitten vaak nog niet in de roostersoftware. De managers hebben andere prioriteiten, namelijk het leveren van zorg. Medewerkers worden ziek en kunnen niet worden gepland. Uitlenen over afdelingen heen is in verband met corona-gevaar vaak niet meer mogelijk. Van langetermijnplanning is dan ook weinig tot geen sprake meer. Ad-hoc planning is aan de orde van de dag. Elke dag weer. En dat zonder te weten wanneer dit ophoudt, wanneer alles weer ‘gewoon’ wordt. Het is alle hens aan dek, alle voorkomende werkzaamheden oppakken. Zonder piepen, lange dagen, werken in het weekend. Zorgen dat de zorg geleverd kan worden. Hulde aan de planners in de zorg. Het is te hopen dat ze rechtop blijven staan. Ze zijn zo nodig in deze tijd.

Denise van den Elzen, interim planner bij St. Jans Gasthuis: “we bellen alle medewerkers zelf om te vragen of ze een lange dienst kunnen draaien. Dat is soms best moeilijk om te doen, je belast iedereen zwaar, maar we krijgen veel medewerking”

Denise van den Elzen

Check hoe jouw planning ervoor staat

Het goed organiseren van de personeelsplanning van een organisatie kan veel opleveren voor een organisatie, zo niet veel besparen. De Checklist Personeelsplanning maakt direct verbeterpunten inzichtelijk.

Pagina delen: